b (2)

Jesteś technical writerem? Zajmujesz się tworzeniem contentu? A może w swojej pracy łączysz informatykę z naukami humanistycznymi? Mam nadzieję, że byłeś na soap!;) W dniach 8-9 października wszyscy miłośnicy bardziej tekstowej strony internetu spotkali się w Plaży Kraków, by poznać się wzajemnie i wysłuchać ciekawych tematycznych prelekcji. Miałam okazję uczestniczyć w pierwszym dniu konferencji – jeśli jesteście ciekawi jak było lub chcecie ją powspominać, zapraszam do lektury!:)

 

Konferencję rozpoczęła bardzo sympatyczna Gabriela, witając wszystkich gości, zarówno z Polski, jak i zza granicy. Wśród ponad 200 uczestników znalazło się wielu zainteresowanych nie tylko z naszego kraju, ale właśnie m.in. z Niemiec, Szwajcarii czy Czech – impreza była dość międzynarodowa. Pierwsza, krótka prelekcja Gosi Radymiak, jednej z organizatorek soap!, wprowadziła nas w sam temat contentu – dowiedzieliśmy się, czym on jest i czym nie jest, a także dlaczego stanowi tak ważny element każdej aplikacji, strony czy systemu, z którego korzystają zwykli użytkownicy. Tuż po wstępie rozpoczęły się już właściwe prelekcje, a wraz z nimi jeden z najciekawszych pomysłów na utrwalenie treści przedstawianych prezentacji, a mianowicie… rysowanie w wersji na żywo! Utalentowana Natalia z Jadźka Rysuje podczas każdego z wykładów tworzyła swoje jedyne i niepowtarzalne dzieło – pod artykułem znajdziecie wszystkie jej niesamowite prace:)

 

a24Content to nie tylko prosta, napisana przez kogoś i uniwersalna zawartość – oprócz komunikatu bardzo ważny jest również kontekst. To właśnie starał się udowodnić Marcin Kasz z kontakt.io w prezentacji Content Converts – How to Put Beacons to Work, łącząc w niej nowoczesne technologie Internet of Things ze zwykłymi potrzebami przeciętnych ludzi. Niegdyś aplikacje spamowały, wyświetlały tę samą treść wszystkim osobom, nie biorąc pod uwagę do kogo jest ona przesyłana i w jakich warunkach. Obecnie natomiast, właśnie dzięki beaconom, możemy dostosować przekazywane informacje do indywidualnych pragnień każdego człowieka. Marcin podał kilka przykładów firm, które wykorzystują beacony do generowania treści tak, by jak najlepiej odpowiadały potrzebom ich klientów i pokazał, że przerzucenie się na tą technologię miało w ich przypadku wiele pozytywnych skutków.

 

Po przerwie na kawę, którą mogliśmy spędzić na bardzo wygodnych kanapach Plaży Kraków, miała miejsce kolejna prezentacja – tym razem scenę zajął Anton Bollen z What Makes a Video Effective? A Look into the Expectations and Behaviors of Viewers. Jeżeli kiedykolwiek myśleliśmy nad nagraniem własnego video i opublikowaniem go w sieci, ale zrezygnowaliśmy z tego pomysłu, dzięki radom Antona na pewno wrócimy do naszego pomysłu. Prelegent opowiedział nam nie tylko o tworzeniu idealnych treści, ale przede wszystkim o badaniach, jakie kiedyś wykonał, dotyczących cech najpopularniejszych i najciekawszych dla widzów filmików. Na podstawie wypowiedzi 1900 ludzi podzielił oglądane przez nas materiały na trzy kategorie: rozrywkowe, informacyjne i pełniące rolę instrukcji. Okazało się m.in., że filmiki dwóch ostatnich rodzajów oglądamy przede wszystkim rano, a ich najpopularniejsza długość to 10-15 minut. W video rozrywkowym natomiast wystarczy tylko 2-5 minut, aby nasz widz był całkowicie zadowolony, a materiały tego typu wolimy wyszukiwać wieczorem. Anton podkreślił również, że tworzenie nudnego contentu jest proste, więc powinniśmy zadbać o jakość naszego nagrania – oprócz tematu również o dobry dźwięk, obraz, ciekawą muzykę, lektora o miłym głosie… Cech dobrego video jest dużo, ale jako najważniejsze prelegent podkreślił wzbudzanie zainteresowania widza oraz humor, którego w wielu video niestety brakuje.

 

a60Kolejna swoją prezentację wygłosiła Emille Boillat. Whatchamacallit: Controlled Vocabularies for Technical Writers wprowadziło nas w tematykę słownictwa – systematyki tagów i etykiet, którymi opisujemy swój content. Okazało się, że słowniki, czy te tworzone wstępnie na kolorowych karteczkach czy w edytorze tekstu, są bardzo potrzebne i pomagają zarówno w uporządkowaniu treści, jak i w orientowaniu się w niej przez twórców i użytkowników. Emille pokazała różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami tezaurusów w kontekście ich struktury, powstawania i celu, w jakim najczęściej są wykorzystywane. Nie jestem technical writerem, ale myślę, że była to prezentacja pełna dużej ilości wiedzy, którą warto wykorzystać w praktyce podczas pracy nad conentem;)

 

Z powodu choroby jednego z prelegentów agenda uległa niewielkim modyfikacjom i mikrofon po Emille i zdrowym warzywnym lunchu przejął Adam Sanyo. Conref, Conkeyref, Conrefpush: Reuse Startegies When Working on Legacy Content in DITA skupiło się właśnie na tym standardzie, wyjaśniając m.in., dlaczego tak wiele firm decyduje się z niego korzystać. Adam pokazał plusy korzystania z modelu DITA, i opowiedział, jakie mechanizmy rządzą poszczególnymi jego częściami.

 

a67Po krótkiej przerwie spotkaliśmy się ponownie na kolejnej prezentacji – tym razem było to Complexity, Nemetics, and Wicked Tech Comm Raya Gallona. Prelegent zainteresował nas tematem… ciężkich do rozwiązania problemów, które wydają się tylko generować kolejne. Wprowadził nas w pojęcie „nemetics”, oznaczające pewien punkt widzenia, rozumienia i uczenia się. Powstało ono od skrótu NEME, w którym kryje się: Notice, Engage, Mull, Exchange – Ray pokazał, że te cztery idee można wykorzystać nie tylko podczas rozwiązywania problemów, ale właśnie m.in. w technical writingu.

 

Key Challenges with Global Content Development to tytuł następnej prelekcji, tym razem wygłoszonej wspólnie przez Johanna Laville’a i Piotra Peszko z Motorola Solutions. Ciekawa, oparta na własnych doświadczeniach wypowiedź obu speakerów dotyczyła przede wszystkim tworzenia contentu, a także tego, czego jeszcze musimy nauczyć się w tym obszarze. Dowiedzieliśmy się, że cała branża związana z technical writingiem rozwija się bardzo szybko i ciągle powstają w niej nowe, przeróżnie nazywane stanowiska. To właśnie dlatego powinniśmy starać się myśleć o przyszłości podczas zajmowania się naszą treścią i dbać, by nie stać w miejscu z naszym własnym rozwojem – podkreślili prelegenci, kończąc prezentację zdaniem: Make your content future-friendly & Make your team future-ready.

 

a112Na tym tegoroczna konferencja soap! zapewne by się skończyła, gdyby nie… Piotr Nabielec, który słysząc, że brakuje jednego z prelegentów, sam zgłosił się do organizatorów z chęcią wystąpienia z własną prezentacją. Super! Mimo że poznałam Piotrka już wcześniej i miałam okazję zobaczyć fragment jego prelekcji na ostatnim krakowskim InfoMEET, to bardzo chętnie wysłuchałam jej w całości. Mniej technicznie, a bardziej o życiu – Piotr zaczął od kilku słów dotyczących działania naszego mózgu. Dowiedzieliśmy się, że mimo szybkiego rozwoju techniki, nasz rozum wciąż trzyma się pewnych założeń, które pamięta jeszcze z czasów, kiedy byliśmy nomadami. Jak wobec tego radzić sobie z nadmiarem informacji i bodźców, jakimi jesteśmy bombardowani każdego dnia? To (podobno) proste – wystarczy być tu i teraz;) I, co ważne, skupiać się maksymalnie na trzech ważnych rzeczach, bo innych nasz mózg nie jest w stanie przyswoić. Piotr udzielił też kilku rad dotyczących wyrabiania nowych nawyków, twierdząc, że jesteśmy w stanie wzbogacić się w ciągu roku aż o 6 nowych. Sporo!

 

Pierwszy dzień soap! zakończyło losowanie nagród od sponsorów wydarzenia i wspólne zdjęcie, zrobione przed Plażą Kraków, które możecie zobaczyć poniżej. Szkoda, że nie mogłam odwiedzić konferencji również w piątek, bo czwartek był naprawdę udany, a atmosfera baaardzo miła i ciepła. Pozdrawiam wszystkich soapowiczów i mam nadzieję, że bawiliście się co najmniej tak dobrze jak ja!:) Do zobaczenia za rok!

 

Wszystkie zdjęcia z konferencji znajdziecie tutaj: https://www.dropbox.com/sh/hodo3kjvurh1kyy/AAD7731vHiSSYu93a3JE4jyxa?dl=0 :)

 

b (7)

Alicja Musiał

soapersROCK!